Miło mi poinformować, że w dniach 3-5 października 2019 r. na Uniwersytecie w Gandawie (Ghent University) wezmę udział jako prelegent w sympozium poświęconym ograniczeniom autonomii proceduralnej państw członkowskich w sprawach konsumenckich. Jest to konferencja podsumowująca prace specjalnego zespołu naukowego pod kierunkiem prof. Pieta Taelmana mającego opracować w ujęciu porównawczym wpływ prawa konsumenckiego UE i orzecznictwa TSUE w tych sprawach na reguły proceduralne państw członkowskich.
Będę miał przyjemność wspólnie z prof. Bartem Kransem (Uniwersytet w Leiden) i prof. Anne Nylund (Uniwesytet w Tromso) przedstawić referat nt. stosowania przepisów prawa konsumenckiego z urzędu przez sądy państw członkowskich. W szczególny sposób przedstawię obowiązujące w tym zakresie regulacje prawa polskiego i tzw. "polskie" sprawy w Trybunale oraz ich praktyczne konsekwencje.
Z wprowadzenia do seminarium:
Ever since the European Court of Justice’s (CJEU) seminal judgment in Van Gend & Loos, it became clear that the creation of subjective rights is no longer the exclusive prerogative of the Member States’ national legislators. As a matter of principle, individuals can derive subjective rights from substantive EU law. For the enforcement of the latter, however, recourse is taken to the national enforcement law of the Member States, in as far as there is no EU law governing enforcement of substantive EU law provisions (Rewe and Cometare the seminal judgments here). Since this is most often (at least partly) the case, the Member States’ national enforcement law holds a central position in the enforcement of EU law. This reality is referred to by both the CJEU and legal doctrine as ‘the principle of procedural autonomy’. However, it should be noted that the Court has made clear that the Member States are not free to regulate the enforcement of EU substantive law without reservation. Several limitations/EU law principles have to be borne in mind (principle of equivalence, principle of effectiveness, Article 47 of the Charter of Fundamental Rights,...).