[OPINIA] Stan epidemii a terminy procesowe w sprawach cywilnych
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Get Adobe Flash player

 

 

 

 

Polecam lekturę mojej ekspertyzy na temat wpływu art. 15zzs ustawy o zwalczaniu COVID-19 wprowadzonego tzw. tarczą antykryzysową dla biegu terminów w postępowaniu cywilnym.

Jest to pierwsze opracowanie, które kompleksowo omawia wpływ nowego rozwiązania na bieg terminów ustawowych i sądowych w postępowaniu cywilnym, podejmując nie tylko kwestie bieżące ale także skutki ustania stanu epidemii na dalszy bieg wstrzymanych terminów. 

Ekspertyza jest do pobrania ze strony Ośrodka Studiów, Badań i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych



Z treści ekspertyzy

Z brzmienia przepisu art. 15zzs ustawy o zwalczaniu COVID wynika, że powoduje on wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenie biegu terminów, o których mowa w tym przepisie w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Warunkiem powstania skutku, o którym mowa jest zatem ogłoszenie przez Ministra Zdrowia jednego z tych dwóch stanów (...)

Formalnie stan zagrożenia epidemicznego na obszarze całego kraju został ogłoszony z dniem 14 marca 2020 r. (§ 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego Dz. U. poz. 433). Stan epidemii został zaś wprowadzony w dniu 20 marca 2020 r. (rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, Dz. U. poz. 491 z późn. zm.). W tym też dniu przestał obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego.

(...) Należy opowiedzieć się za stanowiskiem, że stosowanie art. 15zzs ustawy o zwalczaniu COVID może mieć zastosowanie tylko do terminów, które biegły lub miały rozpocząć bieg w dniu 31 marca 2020 r. Jest to bowiem data wejścia w życie tego przepisu, a jednocześnie jest to dzień, w którym obowiązywał już ogłoszony od dnia 20 marca 2020 r. stan epidemii. Rozciągniecie stosowania art. 15zzs ustawy o zwalczaniu COVID na terminy, które upłynęły najpóźniej w dniu 30 marca 2020 r. nie jest zatem uzasadnione. Oczywiście jeśli termin rozpoczął bieg przed dniem 31 marca 2020 r. i nie upłynął do tego dnia podlega działaniu art. 15zzs ustawy o zwalczaniu COVID, czyli jak stanowi ustawa „ulega zawieszeniu" (...)